Leerwerkbedrijf in Hoorn

Leerwerkbedrijf in Hoorn

FROM HOORN, WITH LOVE

Leerwerkbedrijf in Hoorn produceert voor Claudia Sträter

Claudia Sträter zocht naar een Nederlandse opdrachtnemer om een deel van de kledinglijn in eigen land te produceren. Die is gevonden! We kwamen in contact met WerkSaam Westfriesland en Leviaan Participatie. Deze organisaties startten gezamenlijk een naaiatelier in Hoorn, mede voor Claudia Sträter. In het naaiatelier, met de status van een erkend leerwerkbedrijf, doen werkzoekenden met een uitkering arbeidsritme en werkervaring op. Claudia Sträter creëert met dit project werkgelegenheid voor deze groep. Zo dragen we bij aan de ontwikkeling van talent en het vergroten van kansen op de arbeidsmarkt.

Frits Helmstrijd, onder andere directeur van Claudia Sträter, licht toe: ‘Waarom zouden we alleen ver weg produceren als het ook dicht bij huis kan? Naast het positieve effect op het milieu kunnen we op deze manier mensen motiveren en ondersteunen om weer in het arbeidsproces te komen. We zijn rustig gestart, hebben geen druk op de doorlooptijd gezet en focussen op het bijbrengen van kennis en vaardigheden. We hopen dat deelnemers trots zijn op hun herstel, wij zijn dat zeker.’

WerkSaam Westfriesland is dé arbeidsbemiddelaar van Westfriesland en voert sinds januari 2015 de Participatiewet uit. WerkSaam was na het eerste contact met Claudia Sträter meteen enthousiast en wilde het samen met een ervaren partner oppakken. Zo ontstond de verbinding met Leviaan Participatie. Deze organisatie motiveert mensen met psychosociale kwetsbaarheden om naar vermogen deel te nemen en heeft al langer ervaring met het maken van kleding in een productie-omgeving.

Marcel Koomen, hoofd Centraal Bedrijfsbureau WerkSaam vertelt: ‘Het reshoren van productie naar Nederland is heel mooi en past in veel gevallen goed bij onze mensen en werkwijze. Dit is echt een prachtige publiek-private samenwerking en een voorbeeld voor andere branches.’ Tom Stobbe, hoofd Leviaan Participatie, vult aan: ‘De gemene deler is dat wij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kansen willen bieden om op een zinvolle en passende manier te participeren. Deze samenwerking maakt werken aan het herstel nog betekenisvoller.’

Foto: Youssef aan het werk in het naaiatelier. Hij kreeg er na een leerwerkperiode een betaalde baan.

Gerelateerde Artikelen
Claudia Sträter loves Anna Drijver

De succesvolle merkcampagne EMPOWERED BY Claudia Sträter, met in de hoofdrol actrice Anna Drijver, krijgt een winters vervolg. Met de campagne EMPOWERED BY Claudia Sträter, die in februari van dit jaar werd gelanceerd, laat het modemerk zien hoe sterk en relevant de collectie is voor de krachtige, zelfbewuste vrouw.

Lees meer
Fashion Revolution Week 2019

Tijdens Fashion Revolution Week wordt aandacht gevraagd voor de arbeidsomstandigheden in de textielindustrie. Concrete aanleiding voor dit initiatief was de ramp bij Rana Plaza in Bangladesh in 2013. Het doel van Fashion Revolution Week is aandacht vragen voor en geven aan de makers van onze kleding en bewustzijn te creëren bij de consument met de terugkerende vraag Who Made My Clothes?

Lees meer
Claudia Sträter X Vouch

Claudia Sträter draagt kunst en vormgeving een warm hart toe. Voor het modeseizoen zomer 2019 vroeg Head of Design Ger-Jan de Gilde vier mode-illustratoren, allen ArtEZ alumni, een illustratie te maken geïnspireerd op de thema’s uit de collectie. 

Lees meer